Kompetenční modely

Pod pojmem KOMPETENCE můžeme vnímat různý obsah. Z hlediska řízení kvality vnímáme pod tímto pojmem souhrn schopností, odpovědností a pravomocí zaměstnanců.

Z pohledu HR pojmem kompetence označujeme souhrn znalostí, dovedností a postojů zaměstnanců, které ovlivňují jejich chování a tím i pracovní výkonnost.

KOMPETENČNÍ MODEL je výběr několika klíčových kompetencí, které jsou pro nejbližší období důležité pro úspěšnost organizace. Když zaměstnanci zvládají kompetence na požadované úrovni, je organizace schopna využít příležitostí a zvládat hrozby, které trh přináší.

 

KOPÍROVAT ZNĚNÍ JEDNOTLIVÝCH KOMPETENCÍ Z DOSTUPNÝCH ZDROJŮ UMÍ KAŽDÝ.

MÁM ZKUŠENOSTI NEJEN  S TVORBOU KOMPETENČNÍCH MODELŮ, ALE HLAVNĚ S JEJICH APLIKACÍ DO SYSTÉMU ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V ORGANIZACÍCH.


Příklady kompetencí

  • Komunikace (Komunikativnost, Naslouchání, Asertivní komunikace, aj.)
  • Zákaznická orientace (Orientace na zákazníka)
  • Vedení lidí (Leadership, Supervising, aj.)
  • Samostatné rozhodování (Rozhodnost, Samostatnost, aj.)
  • Projektové řízení (Projektový management, Řízení projektů, aj.)
  • Týmová spolupráce (Kooperace)
  • Sebeřízení (Osobní rozvoj, Rozvoj osobnosti, aj.)
  • Podnikavost (Inovativnost)
  • Výkonnost
  • Flexibilita
  • Zvládání stresů (Zvládání stresů a konfliktů)
  • Řešení problémů
 

Přínos kompetenčního modelu pro organizaci

Všichni zaměstnanci na všech úrovních získají stejné znalosti a dovednosti, proto dochází k rychlému transferu znalostí a dovedností do chování zaměstnanců a činnosti organizace.

  1. Vzdělávání  či poradenská podpora se zúží na několik málo témat, zlepší se kontrola účinnosti vzdělávání  a sníží se náklady na vzdělávání.
  2. Zjednoduší se kontrola uplatňování získaných znalostí a dovedností jednotlivých zaměstnanců a hodnocení zaměstnanců jejich
    nadřízenými
  3. V neposlední řadě to pomůže personalistům přispět k naplňování firemní strategie a cílům.