Kompetenční modely
Pod pojmem KOMPETENCE můžeme vnímat různý obsah. Z hlediska řízení kvality vnímáme pod tímto pojmem souhrn schopností, odpovědností a pravomocí zaměstnanců.
Z pohledu HR pojmem kompetence označujeme souhrn znalostí, dovedností a postojů zaměstnanců, které ovlivňují jejich chování a tím i pracovní výkonnost.
KOMPETENČNÍ MODEL je výběr několika klíčových kompetencí, které jsou pro nejbližší období důležité pro úspěšnost organizace. Když zaměstnanci zvládají kompetence na požadované úrovni, je organizace schopna využít příležitostí a zvládat hrozby, které trh přináší.
KOPÍROVAT ZNĚNÍ JEDNOTLIVÝCH KOMPETENCÍ Z DOSTUPNÝCH ZDROJŮ UMÍ KAŽDÝ.
MÁM ZKUŠENOSTI NEJEN S TVORBOU KOMPETENČNÍCH MODELŮ, ALE HLAVNĚ S JEJICH APLIKACÍ DO SYSTÉMU ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V ORGANIZACÍCH.
Příklady kompetencí
- Komunikace (Komunikativnost, Naslouchání, Asertivní komunikace, aj.)
- Zákaznická orientace (Orientace na zákazníka)
- Vedení lidí (Leadership, Supervising, aj.)
- Samostatné rozhodování (Rozhodnost, Samostatnost, aj.)
- Projektové řízení (Projektový management, Řízení projektů, aj.)
- Týmová spolupráce (Kooperace)
- Sebeřízení (Osobní rozvoj, Rozvoj osobnosti, aj.)
- Podnikavost (Inovativnost)
- Výkonnost
- Flexibilita
- Zvládání stresů (Zvládání stresů a konfliktů)
- Řešení problémů
Přínos kompetenčního modelu pro organizaci
Všichni zaměstnanci na všech úrovních získají stejné znalosti a dovednosti, proto dochází k rychlému transferu znalostí a dovedností do chování zaměstnanců a činnosti organizace.
- Vzdělávání či poradenská podpora se zúží na několik málo témat, zlepší se kontrola účinnosti vzdělávání a sníží se náklady na vzdělávání.
- Zjednoduší se kontrola uplatňování získaných znalostí a dovedností jednotlivých zaměstnanců a hodnocení zaměstnanců jejich
nadřízenými - V neposlední řadě to pomůže personalistům přispět k naplňování firemní strategie a cílům.